Kysymys- ja vastauspalvelu

Kysymyksiä liittyen näyttötutkintoihin voit esittää
asiantuntijoillemme luomalla tunnuksen.

Luo uusi tunnus »

#1 19-03-2015 10:15:19

Vierailija
Vieras

Kysyttävää Parturi-kampaajan ammattitutkinnosta

Hei! Olen käynyt yksityisen parturi-kampaaja koulun ja valmistuin sieltä hiuststylisti-nimikeellä. Monia ongelmia on tullut vastaan, esimerkiksi työ-ja elinkeinotoimiston kanssa, sillä tutkintoni ei ole virallinen ammattitutkinto. Olen kiinnostunut saamaan tutkintoni viralliseksi, sillä minulla on täysi ammattitaito ja olen ollut myös useita vuosia työelämässä kampaajana. Voinko siis suorittaa pelkät näytöt ja mahdollisesti kustantaa ne itse vai onko vaihtoehtoina oppisopimus ?

#2 19-03-2015 10:15:52

admin
Administrator

Re: Kysyttävää Parturi-kampaajan ammattitutkinnosta

Kyllä se menee juuri noin, kuin sanoit. Sinun täytyy hakeutua suorittamaan ammattitutkinto näyttötutkintona johonkin oppilaitokseen (koulutuksen ja tutkinnon järjestäjä) ja siellä henkilökohtaistamisen kautta sitten katsotaan riittääkö pelkästään tutkintotilaisuuteen osallistuminen ja tutkintosuoritukset vai tarvitaanko myös valmistavaa koulutusta.
Oppisopimus on myös hyvä vaihtoehto, jos löydät hyvän työpaikan ja työnantaja sitoutuu oppisopimukseen sekä määräaikaiseen työsopimukseen.

Ohessa erään tutkintoja järjestävän tahon sivuilta poimimaani tietoa.

Hakeminen ja kelpoisuus
Koulutukseen haetaan henkilöitä, joilla on hiusalan perustutkinto tai yksityiskoulu suoritettuna, mutta ei virallista tutkintoa sekä työkokemusta hiusalalta noin kaksi vuotta.

Kustannukset
Opiskelijalta veloitetaan tutkintomaksu 58 euroa. Lisäksi omaehtoisilta opiskelijoilta veloitetaan opiskelumaksu 500 euroa. Opiskelijalle voi tulla kustannuksia myös työasusta, työkengistä, kirjoista sekä omista työvälineistä.

Tiedot tutkintojen järjestäjistä löytyy mm. seuraavasta osoitteesta:
http://www.aikuis-koulutus.fi/search/kauneudenhoitoala

ja OPH:n tutkintotoimikuntien sivulta: http://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot … oimikunnat

Poissa

Laudan alaosa