Kysymys- ja vastauspalvelu

Kysymyksiä liittyen näyttötutkintoihin voit esittää
asiantuntijoillemme luomalla tunnuksen.

Luo uusi tunnus »

#1 12-11-2014 11:50:16

zzz
Vieras

Kopio tutkintotodistuksesta, ennen Dnron tuloa

Hei!

Minulta odotetaan osaamisen varten tutkintotodistusta. Alkuperäinen todistus on valitettavasti päässyt hukkumaan, mutta on minulla kopio. Tuo kopio ei kuulemma käy, koska siinä ei näy (kuulemma) takapuolella olevaa Dnroa (onhan sama kuin diaari?). Jostain syystä oppilaitoksesta, jossa tutkinnon olen suorittanut, ei löydy todistuskopiotani arkistosta. Eräs taho taas sanoi minulle, että Dnroa ei tuolloin ole edes ollut käytössä. Nyt, koska kopio ei käy, eikä arkistosta löydy, ilmeisesti jää osaamisen tunnustaminen saamatta?

#2 12-11-2014 11:50:29

admin
Administrator

Re: Kopio tutkintotodistuksesta, ennen Dnron tuloa

Aluksi, oppilaitoksella/tutkinnon järjestäjälle tulisi olla määräysten mukaisesti kopio arkistoituna sinun alkuperäisestä tutkintotodistuksestasi.
Kuten mainitsit, niin näyttötutkintotoiminnan alkuvuosina todistukseen ei välttämättä aina kirjattu perusteiden diaarinumeroa ja siksi se saattaa puuttua joistain tutkintotodistuksista.

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen:
Tapahtuu kolmikantaisesti arvioijien tekemällä esityksellä tutkintotoimikunnalle (sitä ei päätä tutkinnon järjestäjä) ja toimikunta tekee tunnustamisesta päätöksen. Arvioijat arvioivat samalla myös osaamisen ajantasaisuuden.

Toimikunnille ja tutkinnon järjestäjille on annettu ohje miten esimerkiksi todistukseen kirjataan tunnustettu osaaminen aiemmin suoritetusta tutkinnosta tai tutkinnon osasta.

Määräys: OPH 12.3.2013 nro 1/011/2013, jossa sanotaan mm.

Mikäli tutkinnon perusteiden antopäivä ja diaarinumero eivät selviä henkilön esittämästä todistuksesta, todistuksen kohtaan Lisätietoja merkitään perustemääräyksen antopäivän ja diaarinumeron tilalle todistuksen antaneen koulutuksen järjestäjän/oppilaitoksen tai tutkintotoimikunnan nimi ja päivämäärä, jolloin todistus on annettu.

Joten ohjeeni on, että käyt vielä keskustelun tutkinnon järjestäjän kanssa, esität todistuskopiosi ja pyydät osaamisen tunnistamista. Arvioijat tekevät sitten esityksen toimikunnalle. Toimikunta ottaa viimekädessä sitten kantansa asiaan ja tekevät päätöksen tunnustamisesta.

Poissa

Laudan alaosa