Kysymys- ja vastauspalvelu

Kysymyksiä liittyen näyttötutkintoihin voit esittää
asiantuntijoillemme luomalla tunnuksen.

Luo uusi tunnus »

#1 12-11-2014 11:53:51

Epäpätevä
Vieras

Logistiikan perustutkinto

Hei! Kyselisin tässä, että onko kuorma-autonkuljettajan ammattipätevyys (eli ilmeisesti logistiikan perustutkinto) mahdollista suorittaa näyttötutkintona? Olen korottanut ajokorttini 2013 keväällä B:stä BC:hen, mutta minulla ei ole ammattipätevyyttä. Olen tässä 1½ vuoden aikana ajanut nykyisessä työssäni melko usein kuorma-autoa, joten uskon, että osaamista löytyy. En oikein mistään löytänyt varmaa tietoa tästä, joten olisi mukavaa, jos saisin tätä kautta vastauksen kysymykseeni. Kiitos!

#2 12-11-2014 14:20:11

kykkis
Moderator

Re: Logistiikan perustutkinto

Ammattipätevyys

Ammattipätevyys on vaadittu henkilöliikenteessä 10.9.2008 alkaen ja tavaraliikenteessä 10.9.2009 alkaen säädöksien mukaisesti.

Kuljettajien on osoitettava ammattipätevyys joko erillisellä ammattipätevyyskortilla tai ajokortilla, jossa on ammattipätevyydestä ilmoittava merkintä erityisehto 95.

Ammattipätevyyden perustason koulutus

Perustason ammattipätevyyskoulutuksessa annetaan opetusta kuljetusten kuljettajalle asettamista vaatimuksista, liikenneturvallisuuteen sekä kuljettajan ja kuljetusten turvallisuuteen vaikuttavista seikoista sekä hyvästä ammatin hoitamisesta ajoneuvoa kuljetettaessa ja muissa kuljettajan tehtävissä.

Perustason ammattipätevyyden saavuttamiseksi kuljettajilta vaaditaan 280 tunnin perustason ammattipätevyyskoulutus.

Logistiikan perustutkintoon sisältyy myös tuo vaadittava ammattipätevyyden perustason koulutus, mutta ammattipätevyyden voi suorittaa pelkästäänkin. Trafissa osataan varmaankin neuvoa, missä ko. ammattipätevyyksiä voi suorittaa.

Katso alla oleva linkki:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ammatti … kuljettaja

Poissa

Laudan alaosa