Kysymys- ja vastauspalvelu

Kysymyksiä liittyen näyttötutkintoihin voit esittää
asiantuntijoillemme luomalla tunnuksen.

Luo uusi tunnus »

#1 25-09-2017 17:17:31

ahokpek
Jäsen

Työharjoittelu

hei olen siis opiskelemassa lähihoitajaksi nyt oli viimeinen työharjoittelu suuntautuminen lapset ja nuoret!
koulu antoi työharjoittelupaikaksi folkhälsanin iltapäiväkerhon eftis(opiskelen ruotsin kielellä practicumissa) sovittiin työharjoitteluajaksi 2 vikkoa ja sitten näyttö(koska olen ollut päiväkodissa monia vuosia sijaisena) oltuani harjottelussa meillä' oli toisen viikon ti klo 16 opettajan kanssa palaveri siitä että olenko valmis menemään näyttöön.Kävi ilmi että minun piti lopettaa ja mennä toiseen paikkaan koska minun ohjaajani ei ollut pätevä ohjaamaan minua(alustavasti piti olla iltapäiväkerhon vetäjä ohjaajana mutta koska oli kipeänä vetäjä oli yliopiston käynyt kielenkääntäjä.

opettajan mielestä ohjaajana piti olla lähihoitaja. sellaista paikkaa ei sitten myöskään löytynyt joten palasin samaan paikkaan ja saman ohjaajan luokse päivän päästä.olin siis työharjoittelussa 2 vk.sitten olisi ollut aika saada näyttöön lähihoitaja joka voisi ottaa vastaan näyttöni. pe klo.11 sain tietää että koulul ei tälläistä minulle löydä sanoin että voin itse hankkia paikan joe se mahd. hankin paikan suomenkielisestä leikkipuistosta mutta lastenhoitaja ei kuulemma ollut pätevä ottamaan näyttöä vastaan joten hankin toisen paikan jossa oli myös lähihoitaja ja opettaja hyväksyi tämän pe klo 17 sanoi että voin mennä näyttöön.

Su iltana asia ei taas onnistunut koska en ollut kääntänyt ruotsalaista versiota näytöstäni suomeksi ja yksi tehtävä oli ollut tekemättä vaikka en itse sitä tiennyt. Tein tehtävän  su illalla

näyttömestari vaati sen jälkeen että näyttösuunnitelma olisi pitänyt olla suomeksi käännetty ja minun pitäisi harjoitella uudessa paikass vk ennenkuin voin mennä näyttöön.

kysynkin mikä pitää olla ohjaajan koulutus jos ohjaa lähihoitajaa suuntautuminen lapset ja nuoret?
onko ennen näyttöä pakko tehdä harjoittelua jos on ennestään ollut töissä vastaavanlaisessa paikassa?
Mikä pitää olla näytönvastaanottajan koulutus kun ottaa vastaan lähoitajan näyttöä suun.lapset ja nuoret?
pitääkö näyttösuunnitelma kääntää ruotsista suomeksi tässä tapauksessa!
mikä on koulun vastuu kun eivät ole antaneet minulle oikeanlaista työharjoittelupaikkaa eli olin turhaan 2vk paikassa jossa en voi tehdä näyttöä eikä ohjaaja ole pätevä?

Poissa

#2 02-10-2017 14:00:17

kykkis
Moderator

Re: Työharjoittelu

Ohjaajalla tulee olla kyseiseen tutkinnon osaan riittävä osaaminen ja tutkinnon perusteiden tuntemus ja perehdytys arviointitehtävään. Tämä OPH:n ja lain mukainen minimivaatimus.
Olet tehnyt näyttösuunnitelman ruotsiksi, mutta nyt suomenkielinen työharjoittelupaikka ja arvioija on myös suomenkielinen. Kuten sanoit työharjoittelupaikan vaihto ei ollut sinusta riippuvainen, joten joustavasti ajatellen, olisi näyttösuunnitelma voitu käydä sinun ja arvioijan välillä suomeksi ja hän olisi sen perusteella voinut arvioida sen riittävyyden.
Vaikeita asioita ovat aina, mutta joustavuutta täytyisi olla joka suuntaan ja opiskelija etu on kuitenkin aina etusijalla.

Poissa

Laudan alaosa