Kysymys- ja vastauspalvelu

Kysymyksiä liittyen näyttötutkintoihin voit esittää
asiantuntijoillemme luomalla tunnuksen.

Luo uusi tunnus »

#1 12-11-2014 11:38:33

vierailija
Vieras

Työturvallisuus

Meillä oli juuri Floristin ammattitutkinnon asiakaspalvelun ja markkinoinnin näyttötutkinto ja pari asiaa jäi hampaankoloon. Sain hylätyn työturvallisuus- ja ympäristönäkökohtien huomioon ottamisesta, syyt: olin nostanut lasimaljakkoa ottaen kiinni sen yläreunasta ja toinen syy jalkineet. Käytän töissä ja koulussa schollin sandaaleita, muita kenkiä joissa jaksaisin seistä useita tunteja ei minulla ole eikä varaa ostaa toisia vastaavia umpinaisempia kenkiä. Onko niin että tutkintoon hyväksyttäviin kenkiin on uhrattava viikon ruokarahat, muuten tulee varma hylkäys? Näyttötilanteessa kävi niin että liukastuin edellisen ryhmän lattialle jättämään vesilammikkoon ja näytön valvojat antoivat ymmärtää että vika oli kengissä ja saan hylätyn työturvallisuusosiosta. Kuitenkin kaksi tästä vettä lattialle jättäneestä ryhmästä läpäisi tämän tutkinnon.

Minusta jos kiinteistö jättää katualueensa talvella hiekoittamatta ja joku siinä kaatuu niin syyllinen on kiinteistö ei kaatuja. Minusta myös päätös minun liukastumisesta oli väärä, syy liukastumiseen oli lätäkkö lattialla eli edellisen ryhmän huolimattomuus ei minun kengät, vai mitä olette mieltä?

Poola neiti

#2 12-11-2014 11:38:47

admin
Administrator

Re: Työturvallisuus

Oliko maljakon nostaminen ilman toisella kädellä pohjasta tukemista riittävä syy hylätä tutkintosuoritus, en pysty siihen ottamaan kantaa. Se toki on varmaankin työturvallisuuteen liittyvä asia, jos sattuu ote lipsahtamaan ja maljakko putoaa jalalle. Se, onko jotkin kengät vääränlaiset työskentelyyn jota floristi tekee, niin on varmaan ammattialalla jossain täytynyt määritellä, jos sinun kenkäsi ei olleet soveltuvat. Liukastuminen olisi voinut tapahtua kaikenlaisilla kengillä, jos lattiamateriaali+ vesi tekee siitä liukkaan. Olisiko sinun pitänyt vesi lattialla huomioida, niin se on sitten toinen asia. Sinulla on tietenkin oikeus tehdä arvioinnin oikaisupyyntö (keskustele ensin opettajasi kanssa) toimikunnalle.

Poissa

Laudan alaosa