Kysymys- ja vastauspalvelu

Kysymyksiä liittyen näyttötutkintoihin voit esittää
asiantuntijoillemme luomalla tunnuksen.

Luo uusi tunnus »

#1 12-11-2014 11:46:30

Leena
Vieras

Yrittäjyyden näyttö

Olen suorittanut jalkojenhoidon ammattinäytön ja siinä osiossa yrittäjyyden näyttö meni opintojen tunnistamisella, eli sitä minun ei tarvinnut suorittaa. Olen nyt opiskelemassa hierojan at-tutkintoa jossa on sama yrittäjyyden osio. Tarvitseeko minun hakea uudelleen yrittäjyyden tunnustamista, kun se on jo kerran tunnustettu? Toimin päätoimisena yrittäjänä ja toimialani on terveyden- ja kauneudenalan palvelut

#2 12-11-2014 11:46:40

admin
Administrator

Re: Yrittäjyyden näyttö

Näyttötutkinnoissa käytetään osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Sen tarkoitus on juuri nimenomaan tuo mainitsemasi jo kertaalleen suoritetun ja arvioidun osaamisen ottaminen huomioon osaamisen tunnustamisella.
Sinun täytyy esittää asia tutkinnon järjestäjälle, eli esitä tutkintotodistuksesi ja suoritettu tutkinnon osa(t) ja he kolmikantaisen arvioinnin kautta tekevät asiasta esityksen tutkintotoimikunnalle. Voit hakea tunnustamista suoraan ko. hierojan ammattitutkinnon osaan 3.3 Hieroja yrittäjänä. Tutkintotoimikunta tekee tunnustamisen.
Hierojan ammattitutkinnossa ei ole erikseen mainittu, että voisi ottaa mistä tahansa tutkinnosta yhden tutkinnon osan, vaan siellä on määritelty mistä tutkinnoista sen voi ottaa, joten tuon tunnustamisesityksen on kohdennuttava tuohon osaan 3.3, tässä tapauksessa.

Poissa

Laudan alaosa